دسته بندی مقالات 

کاتالوگ محصولات

لیست قیمت

کاتالوگ محصولات

لیست قیمت

کاتالوگ محصولات

لیست قیمت

کاتالوگ محصولات

لیست قیمت

کاتالوگ محصولات

لیست قیمت

کاتالوگ محصولات

لیست قیمت

کاتالوگ محصولات

لیست قیمت

کمپرسور مارپیچی

کمپرسور اسکرو: معرفی و کاربردها

کمپرسور اسکرو یکی از انواع پمپ باد صنعتی است که در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارد. عملکرد اساسی این دستگاه به گونه‌ای است که با استفاده از حرکت دورانی دو رزوه نر و ماده، در دو جهت مخالف کار می‌کند. این حرکت باعث افزایش فشار و دما می‌شود و فشار مورد نیاز برای دستگاه تولید می‌کند. این کمپرسور به طور گسترده در صنایع بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. از لحاظ طراحی، کمپرسورهای اسکرو از قطعات کمتری نسبت به سایر کمپرسور‌ها استفاده می‌کنند.

کمپرسور اسکرو دارای انواع مختلفی است و در طراحی آن‌ها از قطعات کمتری نسبت به سایر کمپرسور‌ها استفاده شده است. این دستگاه با حرکت دورانی دو رزوه نر و ماده، در دو جهت مخالف کار می‌کند، که این حرکت باعث افزایش فشار و دما می‌شود و فشار مورد نیاز برای دستگاه را تولید می‌کند. این کمپرسور به طور گسترده در صنایع بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کمپرسور اسکرو یکی از اقسام کمپرسورها است که مکانیزم فشرده‌سازی منحصر به فردی دارد که آن را از سایر کمپرسورها متمایز می‌کند. این مکانیزم ویژه باعث می‌شود که کمپرسورهای اسکرو برای بخش‌های صنعتی بهترین گزینه باشند. در این نوع کمپرسور، فشرده‌سازی هوا توسط دو روتور مارپیچی که در حال دوران هستند، انجام می‌شود. این دو مارپیچ با کاهش حجم، هوا را فشرده می‌کنند. کمپرسورهای اسکرو به دلیل مکانیزم فشرده‌سازی منحصر به فرد که دارند، از ضریب اعتماد بالایی برخوردار بوده و همچنین می‌توانند به صورت مستمر به تولید هوای فشرده ادامه دهند.

 

کمپرسور اسکرو: معرفی و کاربردها

کمپرسورهای اسکرو با استفاده از فشرده‌سازی و کاهش حجم گاز، فشار گاز را افزایش می‌دهند. در این نوع کمپرسورها، با چرخش موتور، روتورها نیز می‌چرخند و دندانه‌های آن‌ها در هم درگیر می‌شوند. این چرخش حلزونی در محفظه باعث می‌شود گاز از سمت ورودی و یا ساکشن نفوذ کرده و به سمت فشرده‌سازی حرکت کند.

این محفظه‌ها به دهانه ساکشن وصل هستند و از طریق پورت‌هایی به محفظه‌های بزرگتری متصل می‌شوند؛ در نهایت، جریان گاز از دهانه خروجی عبور می‌کند. نحوه عملکرد کمپرسورهای اسکرو به این صورت است که هوا (گاز) وارد آن شده و با کاهش حجم بین دندانه‌های روتورهای نر و ماده، در طول روتورها فشرده می‌شود. در واقع، کمپرسور اسکرو هوا را بین دو روتور به دام می‌اندازد و با حرکت به داخل روتورها، حجم آن را کاهش می‌دهد.

این کاهش حجم هوا منجر به فشرده شدن آن می‌شود که این عمل، گرما را ایجاد می‌کند. اگر تمام گرمای تولید شده در محفظه‌ی فشرده‌سازی حفظ شود، این فشرده‌سازی عایق گرمایی خواهد بود.

انواع کمپرسور اسکرو بر اساس نحوه انتقال انرژی

بهترین کمپرسور اسکرو
انواع کمپرسور اسکرو را با توجه به نحوه انتقال انرژی به سیال می‌توان به دو دسته‌ کلی کمپرسورهای دینامیک و کمپرسورهای جابه‌جایی مثبت تقسیم کرد که خود به دسته‌های مختلف طبقه‌بندی می‌شوند. کمپرسورهای دینامیک به صورت دائمی و کمپرسورهای جابه‌جایی مثبت به شکل متناوب انرژی را منتقل می‌کنند.

قدرت تراکم کمپرسورهای جابه‌جایی مثبت نسبت به نوع دینامیکی بیشتر بوده و به دو نوع رفت و برگشتی (Reciprocating) و دورانی یا دوار (Rotary) تقسیم می‌شوند. کمپرسورهای اسکرو از دو پیچ مارپیچی نر و ماده به هم پیوسته به نام روتور (پیچ) تشکیل شده‌اند که از آن‌ها برای فشرده‌سازی هوا استفاده می‌کنند. این دو روتور با حساسیت و دقت بسیار بالا در شکل‌ها و ابعاد مختلف ساخته می‌شوند و تعداد دندانه‌های (شیار) آن‌ها نیز متغیر است. تعداد دنده‌های موجود در روتور نر و تعداد شیارهای روتور ماده با هم متفاوت هستند. روتور ماده برای داشتن راندمان بهتر تعداد شیارهای بیشتری نسبت به روتور نر دارد.

روتور نر مثل یک پیستون با چرخش مداوم درون روتور ماده (سیلندر مانند) هوا را به دام انداخته و آن را فشرده می‌سازد. روتورهای کمپرسور اسکرو در یک محفظه‌ی مناسب جهت تولید و فشرده‌سازی هوا قرار گرفته‌اند. این دو قطعه با حرکت به سمت یکدیگر و کاهش حجم و فاصله‌بین‌شان، هوا و گاز را فشرده می‌کنند.

نحوه عملکرد کمپرسور اسکرو به طور تخصصی

اجزای داخلی کمپرسور اسکرو
اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تری به نحوه عملکرد کمپرسور اسکرو نگاه کنیم، باید بیان کنیم که پس از ترکیب هوا و روغن و وارد شدن به مخزن جداکننده، نیاز است که هوا و روغن از یکدیگر جدا شوند. این عمل باعث می‌شود که بخش اصلی هوا از روغن جدا شده و برای مصرف نهایی آماده شود.

در فیلتر روغنی، بخشی از روغن همچنان باقی‌می‌ماند؛ اما مهم است که بدانید این روغن باقی‌مانده در واقع هوا را جذب می‌کند. در مرحله بعد، روغن تحت فشار هوا قرار می‌گیرد تا دوباره جهت روانکاری، جذب بیشتری حرارت و آب‌بندی اعمال شود. توجه داشته باشید که روغن باید قبل از استفاده خنک شود.

مدار هوا

اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تری به نحوه عملکرد کمپرسور اسکرو نگاه کنیم، باید بیان کنیم که پس از ترکیب هوا و روغن و وارد شدن به مخزن جداکننده، نیاز است که هوا و روغن از یکدیگر جدا شوند. این عمل باعث می‌شود که بخش اصلی هوا از روغن جدا شده و برای مصرف نهایی آماده شود.

در فیلتر روغنی، بخشی از روغن همچنان باقی‌می‌ماند؛ اما مهم است که بدانید این روغن باقی‌مانده در واقع هوا را جذب می‌کند. در مرحله بعد، روغن تحت فشار هوا قرار می‌گیرد تا دوباره جهت روانکاری، جذب بیشتری حرارت و آب‌بندی اعمال شود. توجه داشته باشید که روغن باید قبل از استفاده خنک شود.

شیر کنترل ورودی هوا

یکی از اجزای حیاتی برای درک بهتر کمپرسور اسکرو و نحوه عملکرد آن، شیر کنترل ورودی هوا است. این شیر، وظیفه کنترل جریان ورودی هوا را داراست. در واقع، در زمانی که شیر باز است و هوا به داخل کمپرسور جریان دارد، شیر کمینه فشار یا به عبارت دیگر، شیر کنترل ورودی، فشار معینی ایجاد می‌کند که می‌تواند وضعیت و فشار را کنترل کند.

مدار روغن

یک بخش ضروری برای درک نحوه کار کمپرسور اسکرو، مدار روغن یا دارایی روغنی است. این مدار شامل اجزایی نظیر جداکننده هوا و روغن، گرمکن روغن، فیلتر روغن و شیر کنترل دما می‌شود. جالب است بدانید که آخرین قسمت فیلتر جداکننده هوا و روغن، محلی است که روغن جمع‌آوری می‌شود. فشار این بخش، روغن گرم شده را دوباره به چرخه باز می‌گرداند و در این چرخه، روغن دوباره سرد شده و برای مصرفی که در نظر گرفته شده است، استفاده می‌شود. اگر به دستگاه خاصی اطلاعات بیشتری مد نظر دارید و نیاز به درک عمیق‌تری از نحوه کار آن دارید، می‌توانید با ما تماس بگیرید تا از کمک کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

تفاوت کمپرسور اسکرو با سایر کمپرسورها

حالا بهتر است بدانیم تفاوت کمپرسورهای اسکرو با دیگر کمپرسورها چیست. کمپرسورهای اسکرو نسبت به مدل‌های پیستونی و روتاری عملکرد بهتری دارند. علاوه بر این، مصرف انرژی کمتری نسبت به کمپرسورهای روتاری دارند. همچنین، لرزش و صدای کمتری دارند و طول عمر آن‌ها بیشتر و خرابی کمتر است. این ویژگی‌ها، کمپرسورهای اسکرو را بهترین انتخاب بین مدل‌های مختلف می‌کند.

به‌علاوه، قیمت کمپرسورهای اسکرو نسبت به دیگر مدل‌ها بالاتر است و هزینه نگهداری و تعمیر آن‌ها نیز بیشتر است. یک نکته جالب توجه این است که برای خنک‌کردن کمپرسورهای بزرگتر از جریان روغن استفاده می‌شود. این امکان را به وجود می‌آورد که کمپرسور به صورت مداوم در حال استفاده باشد.

موارد استفاده از کمپرسور اسکرو
سیستم فشار هوا با نام کمپرسور اسکرو (Screw Compressor) یک تکنولوژی بسیار کارآمد و مورد استفاده در محیط‌ها و صنایع مختلف است. این نوع کمپرسور از دو واحد اصلی تشکیل شده است: روتورهای پیچی (اسکرو) و مدارهای کنترلی پیشرفته. زیرا به‌طور گسترده‌ای در صنعت و مصارف مختلف استفاده می‌شود، می‌توان این دستگاه را یک پیشران حیاتی در فرآیندهای صنعتی نامید.

کمپرسور اسکرو برای کاربردهای متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله:

1. **استفاده در مونتاژ خودروها**: در صنعت خودروسازی، کمپرسورهای اسکرو برای فرآیندهای مختلفی مانند قالب‌سازی، برش قطعات و نقاشی استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها با فشار هوا، تمامی این فرآیندها را انجام می‌دهند.

2. **بطری‌سازی و بسته‌بندی**: در صنعت بسته‌بندی، کمپرسورهای اسکرو برای ساخت و شکل‌دهی ظروف مانند بطری‌ها و قوطی‌های نوشیدنی استفاده می‌شوند. فرآیند قالب‌سازی و خشک کردن این ظروف از طریق هوای فشرده انجام می‌شود که به وسیله‌ی کمپرسور اسکرو تأمین می‌شود.

3. **صنعت چاپ**: کمپرسورهای اسکرو برای چاپ روزنامه و مجلات با تیراژ بالا استفاده می‌شوند. خطوط چاپ طولانی نیاز به قدرت فشرده دارند که این نیاز از طریق کمپرسورهای اسکرو تامین می‌شود.

4. **تولید اسباب‌بازی و عروسک**: بسیاری از اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌ها با استفاده از نیروی باد حاصل از کمپرسور اسکرو تولید می‌شوند. این اسباب‌بازی‌ها شامل ماشین‌های اسباب‌بازی و خانه‌سازی‌ها هستند که از طریق باد شکل می‌گیرند و سپس رنگ‌آمیزی می‌شوند.

5. **تولید پازل**: تولید و برش پازل‌ها از دیگر کاربردهای کمپرسور اسکرو است. برش صفحات مختلف پازل‌ها با کمک نیروی باد حاصل از این کمپرسور انجام می‌شود.

استفاده از فناوری کمپرسور اسکرو در تولید تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی
تکنولوژی کمپرسور اسکرو (Screw Compressor) یکی از فناوری‌های کلیدی در تولید انواع تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی است که بسیاری از محصولات اطرافمان از آن بهره‌می‌برند. به عنوان مثال، در طراحی و ساخت لپتاپ‌ها از این فناوری به شدت استفاده می‌شود. تمامی قطعات این دستگاه‌ها با ایجاد برش‌های دقیق بر روی مواد اولیه ساخته می‌شوند.

برای انجام این برش‌ها با دقت لازم، نیاز به نیروی قابل توجهی است که با استفاده از کمپرسور اسکرو، تأمین می‌شود. در مراحل بعدی تولید لپتاپ، از بازوهای بادی نیز برای مونتاژ قطعات استفاده می‌شود. حتی در تولید تجهیزات کوچکی مانند گوشی‌های همراه و پخش‌کننده‌های موسیقی، از خطوط تولید متعددی که با استفاده از نیروی هوا ایجاد می‌شوند و توسط کمپرسور اسکرو فعالیت می‌کنند، استفاده می‌شود.

تنوع در انواع کمپرسور اسکرو
این نوع فناوری کمپرسور اسکرو در دو نوع با روغن و بدون روغن تولید می‌شود که اغلب در بازار موجود هستند. یکی از انواع آن، کمپرسور اسکرو بدون روغن است که به‌طور کامل خشک (oil-free) و بدون وجود روغن ساخته می‌شود. این نوع کمپرسور از یک چرخ دنده بیرونی برای هماهنگ کردن روتورهای چرخشی استفاده می‌کند که در جهت‌های مختلف حرکت می‌کنند. بدین ترتیب، نیازی به روغن برای کارکرد این کمپرسور نداریم و هوای فشرده‌شده کاملاً خالی از روغن است. این ویژگی باعث می‌شود که این نوع کمپرسور بیشتر در صنایع داروسازی و غذایی استفاده شود. همچنین، این کمپرسورها نمی‌توانند دماهای بالا را تحمل کنند و در فشار زیاد و در دورهای موتور بالا به‌طور کامل عمل نمی‌کنند.

کمپرسور اسکرو با روغن
در این نوع کمپرسور اسکرو، روغن برای راندمان بهتر و حفظ دقت در محل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن در اینجا به عنوان محافظ علیه نشتی از قسمت‌های تراکم و ورودی هوا عمل می‌کند. این کمپرسورها توانایی کار در فشار زیاد و در دورهای موتور بالا را دارند و معمولاً در صنایعی که به فشار هوای مداوم نیاز دارند، استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها معمولاً در تجهیزاتی با کیفیت بالا مانند تجهیزات صنعتی و پزشکی به‌کار گرفته می‌شوند.

کاربردهای گسترده کمپرسور اسکرو
این فناوری جهت تولید محصولات متنوعی کاربرد دارد و بسیاری از صنایع از آن بهره‌می‌برند. از این دستگاه‌ها به‌طور گسترده در صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال، در سیستم‌های تهویه مطبوع خودروها، کمپرسورهای اسکرو استفاده می‌شوند که با توجه به محدودیت‌های حجمی و فشاری که این کمپرسورها می‌ت

کمپرسور اسکرو با استفاده از روش تزریق روغن کار می‌کند. این نوع کمپرسور با تزریق روغن به داخل آن، از ویژگی‌های زیر برخوردار است:
– خنک کنندگی: روغن کمک می‌کند در فرآیند فشرده‌سازی، گرمای تولیدی را جذب و از کاهش دما جلوگیری کند.
– روان کنندگی: حرکت روان‌تر هوا در داخل کمپرسور با کمک روغن تسهیل می‌شود.
– آب‌گریزی: روغن کمپرسور از جلوگیری از ورود رطوبت و آب به داخل سیستم کمک می‌کند.
– کاهش صدا: حضور روغن در کمپرسور باعث کاهش نویز تولیدی می‌شود.

عملکرد کمپرسور اسکرو تزریقی به‌طور مشابه به یک فرآیند فشرده‌سازی ایزوترمال است، که گرمای تولیدی در این فرآیند تقریباً کاملاً توسط روغن جذب می‌شود. دمای روغن تزریقی به محفظه فشرده‌سازی به‌طور معمول در دمای ۶۰-۷۰ درجه سانتیگراد کنترل می‌شود.

یک شیر ترموستاتیک به عنوان کنترل‌کننده مقدار روغن در خنک‌کننده روغن یا در بای‌پس استفاده می‌شود. این شیر ترموستاتیک مقدار روغن که در خنک‌کننده روغن یا در گردش قرار دارد، را به منظور حفظ دمای مطلوب در دامنه‌ی متنوعی از دماهای محیط کنترل می‌کند.

در نهایت، ترکیبی از هوای فشرده و روغن از فضای خالی شده جدا می‌شود و به جداکننده منتقل می‌گردد. روغن بیشتر از طریق تغییر جهت و سرعت از هوای فشرده جدا شده و سپس از فیلترهای درشت (معمولاً با غلظت ۲-۵ ppm) برای حذف روغن باقی‌مانده استفاده می‌شود. همچنین، خنک‌کننده هوا برای خنک کردن هوای تخلیه شده و حذف رطوبت اضافی استفاده می‌شود.

کلیه قطعات کمپرسور اسکرو، شامل فیلتر هوا، فیلتر روغن، بلبرینگ‌ها، دریچه‌های مکش و تخلیه، موتور، مخازن ذخیره‌سازی، و روتورها، در عملکرد بهینه و پایدار کمپرسور نقش مهمی ایفا می‌کنند.

بخش کنترل سیستم
در این بخش از دستگاه کمپرسور، جهت تنظیم و کنترل پارامترهای مختلف مانند فشار دستگاه استفاده می‌شود. تعدادی از تنظیمات اولیه به عهده‌ی تولید کننده دستگاه قرار دارد، اما برخی موارد ساده‌تر نیاز به تنظیم از سوی اپراتورهای دستگاه دارند.

جدا کننده‌ها (Seperators)
در برخی از مدل‌های کمپرسور، از جداکننده‌ها به عنوان قطعاتی جهت تمیزی و جلوگیری از عبور روغن در سیستم استفاده می‌شود. از اهمیت آن‌ها می‌توان به محافظت از سیستم کمپرسور اشاره کرد. هرگونه اشکال در عملکرد آن‌ها می‌تواند به افزایش دما و خرابی در اجزای مختلف کمپرسور منجر شود.

پیچ، واشر و مهره
این قطعات نیز در کمپرسور‌های اسکرو وجود دارند و برای افزایش مقاومت و عمر مفید اجزای کمپرسور ساخته می‌شوند. از جنس فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند و به بهبود عملکرد و ایمنی دستگاه کمک می‌کنند.

مزایا و معایب کمپرسور اسکرو
تعمیر کمپرسور باد اسکرو
**مزایا**
– کمپرسور‌های اسکرو دارای بازدهی بالاتری نسبت به کمپرسور‌های پیستونی هستند، که تقریباً ۲۵ تا ۳۰ درصد بازدهی بیشتری دارند.
– با حذف قطعات متحرک و کاهش اصطکاک، کمپرسور‌های اسکرو دارای سر و صدای کمتری هستند.
– کمپرسور‌های اسکرو فضای کمتری نیاز دارند و در مکان‌های محدود به خوبی جا می‌شوند.
– این نوع کمپرسورها برای تنظیم سریع در واکنش به شرایط مختلف مناسب هستند.

**معایب**
– قیمت کمپرسور‌های اسکرو نسبت به کمپرسور‌های پیستونی بالاتر است.
– هزینه نگهداری کمپرسور‌های اسکرو، به ویژه در ظرفیت‌های کوچک، بسیار بالاست و برای خرید کمپرسور‌ها با ظرفیت کمتر از ۷۰ کیلووات اقتصادی نیست.
– نگهداری منظم از کمپرسور‌های اسکرو ضروری است تا عمر مفید دستگاه افزایش یابد.

**نکات در زمینه نگهداری از کمپرسور اسکرو**
– به دستگاه وقفه ای برای خنک شدن بدهید.
– هر گاه عملکرد دستگاه کاهش یابد، دستگاه را سرویس کنید.
– فیلتر هوا و روغن را به طور دوره‌ای چک کنید و از روغن مناسب برای کمپرسور استفاده نمایید.
– در صورت خرابی دستگاه، آن را به تعمیرکار متخصص بسپارید.

**عوامل مؤثر بر قیمت کمپرسور اسکرو در بازار ایران**
قیمت کمپرسور‌های اسکرو در بازار ایران تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد:
– **برند**: برندها می‌توانند تأثیر زیادی بر روی قیمت داشته باشند. برندهای معتبر اغلب قیمت بیشتری دارند، اما کیفیت عالی دارند. معمولاً برندهای ایتالیایی به دلیل سابقه قوی در تولید کمپرسور‌های اسکرو قیمت بیشتری دارند.

– **واسطه‌های فروش**: وجود واسطه‌های فروش در مسیر توزیع می‌تواند به افزایش قیمت منجر شود. خرید از ف