کمپرسور دندانه دار 

صفحه در حال بروز رسانی است 

واحد هواساز در کمپرسور دندانه دار (Tooth compressor) از دو روتور تشکیل می‌شود که در محفظه تراکم به طرف یکدیگر حرکت می‌کنند. فرایند فشرده‌سازی از سه مرحله مکش، تراکم و رانش تشکیل می‌شود. در مرحله مکش، هوا وارد محفظه تراکم می‌شود، که با حرکت روتورها به تدریج کوچک و کوچکتر می‌گردد. خروجی هوا در مرحله تراکم به وسیله یکی از روتورها مسدود می‌باشد، در حالیکه ورودی برای مکش هوای تازه در قسمت دیگر محفظه تراکم باز است. عمل تخلیه هنگامی صورت می‌گیرد که یکی از روتورها کانال را باز کند و بدین ترتیب هوای متراکم شده با نیروی زیادی به بیرون از محفظه تراکم فرستاده شود. مراحل مکش و رانش هوا در محفظه تراکم به صورت شعاعی صورت می‌پذیرند، که این امکان را فراهم می‌آورد از طرح‌های ساده‌تر یاتاقان استفاده شود و همچنین ویژگی‌های پر کردن هوا را بهبود بخشد. هر دو این روتورها از طریق چرخ دنده‌ای هماهنگ شده و بطور هم‌زمان می‌چرخند. حداکثر نسبت فشاری که توسط کمپرسور دندانه دار روغنکاری نشونده بدست می‌آید، ۵/۴ است. در نتیجه برای فشارهای بالاتر چندین مرحله دیگر مورد نیاز است.

نحوه عملکرد کمپرسور روتاری دندان:

کمپرسور روتاری دندان یک نوع کمپرسور جابجایی است. کمپرسورهای جابجایی هوا را در محفظه ای قرار می دهند و با جابجایی یک یا چند قسمت متحرک حجم را کاهش می دهند تا فشار افزایش یابد. انواع مختلفی از کمپرسورهای جابجایی از جمله کمپرسورهای اسکرول ، اسکرو ، دیافراگمی ، پره ای و پیستونی وجود دارد.

یک کمپرسور دوار دندان دارای دو روتور مرد و زن است که در داخل محفظه فشرده سازی در جهت مخالف حرکت می کنند. این روتورها که توسط مجموعه ای از چرخ دنده ها کنترل می شوند ، همواره هماهنگ می شوند تا از فشرده سازی مطلوب اطمینان حاصل شود. با چرخش روتورها به یکدیگر ، هوا را جذب می کنند. هنگامی که روتورها بچرخند ، ورودی متوقف می شود تا پورت ورودی را به طور کامل مسدود کند.

با چرخش روتورها هوا فشرده می شود و فضای موجود در محفظه فشرده سازی را کوچک می کند. در این مرحله ، خروجی بسته است تا از خروج هوا جلوگیری شود ، در حالی که ورودی هوا بیشتری جذب می کند. هنگامی که یک روتور پورت خروجی را باز می کند ، هوای کاملاً فشرده تخلیه می شود و هوا را به بیرون مجبور می کند. کمپرسورهای چرخشی دندان معمولاً برای صنایع دارویی ، غذایی و آشامیدنی ، الکترونیک و مراقبت های بهداشتی استفاده می شوند.

کمپرسورهای چرخشی دندان بدون روغن روغن سری 0 Atlas Copco که در اصل برای کاربردهایی که نیاز به هوای خالص دارند ، توسعه یافته است ، 100 درصد هوای بدون روغن ایده آل برای صنایع دارویی و غذایی و آشامیدنی ارائه می دهد.