کمپرسور اسکرو

یک ماشین دو محوره بوده که با چرخش دو پیچ در داخل هم ایجاد مکش و دهش هوا می کند بیشترین مصرف این دسته از بلوئرها برای هوای فشرده با فشارخیلی بالا میباشد.

کمپرسور اسکرو (به انگلیسی: compressor screw) با سرعت متغیر این امکان را دارد که بر مبنای حجم مورد نیاز، هوای فشرده تولید کند. به عبارت ساده‌تر زمانی که هوای بیشتری نیاز است سرعت حرکت روتورها افزایش می‌یابد و زمانی که مصرف هوا کم است روتورها با سرعت کمتری حرکت می‌کنند.

کمپرسور اسکرو چیست؟

کمپرسور اسکرو یک سیستم ماژونار، آزموده شده و با بالاترین ضریب ایمنی است. بسته به اندازه یک کمپرسور می‌تواند در یک مرحله از ساکشن بین ۲۰۰ تا ۱۰۰۰متر مربع مکعب بر ساعت فشرده کند.

تمام کمپرسورهای اسکرو بر اساس اصل جابه جایی مثبت کار می‌کنند که عنصر کلیدی آن یک جفت روتور مارپیچی یا حلزونی شکل است.

نحوه اجرا

با چرخیدن روتورها دندانه‌ها در هم درگیر شده و محفظه ای را بین کمپرسور و روتورها ایجاد می‌کند. این چرخش حلزونی در محفظه باعث می‌شود گاز از طرف ساکشن یا ورودی وارد شود و به سمت فشرده سازی حرکت کند. این محفظه‌ها به دهانهٔ ساکشن متصل هستند و از طریق پورت‌های به محفظه خای بزرگتری متصل می‌شوند آن گاه جریان گاز از دهانه عبور می‌کند.

طراحی کمپرسور اسکرو در برگیرنده مزایای ماشین‌های با جابه جایی مثبت و دوار است که استفاده از این نوع کمپرسور برای رنج گسترده‌ای از کاربری‌ها و فرایندهای گازی مناسب می‌سازد.

انواع کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو دارای دو نوع خشک (oil free) و روغنی (oil inject) هستند.

کمپرسور اسکرو خشک

در این نوع کمپرسور اسکرو همان‌طور که از نام آنها مشخص است کاملاً خشک بوده (oil free) و هیچ روغنی در آن وجود ندارد. این کمپرسور بدون روغن کاربرد فراوانی در صنایع دارویی و غذایی دارد به علت اینکه روغن به این کمپرسور اسکرو وارد نمی‌شود این مدل از کمپرسورهای اسکرو نمی‌توانند دور بالایی را تحمل کنند. حداکثر فشار را تا ۳ بار دارد یعنی هوای خروجی ۳ برابر هوای ورودی کمپرسور افزایش فشار می‌یابد.

کمپرسور اسکرو روغنی

کمپرسور اسکرو مدل(oil inject) همان‌طور که از نام آنها پیدا است روغن به‌طور مداوم و پیوسته به برینگ‌ها و نیز خود پیچ تزریق می‌شود. مزیت کمپرسور اسکرو روغنی این است که روغن کمتر اصطحکاک می‌شود و درجه حرارت کمپرسور پایین می‌آید. این مدل از کمپرسور اسکرو می‌تواند به راحتی دور بالایی را تحمل کند و کارایی خیلی بیشتری در مقایسه با مدل کمپرسوراسکرو بدون روغن دارد و اکثراً فشار ۸ بار را دارند یعنی فشار هوای خروجی ۸برابر هوای ورودی است ولی گاهی این نوع کمپرسورها را تا فشار ۱۳ بار نیز می‌رسانند.

ساختار کلی ساید چنل بلوئر چگونه است؟

کمپرسور هوا و عملکرد آن؟

نحوه کارکرد کمپرسور اسکرو؟

نحوه کارکرد کمپرسور روتاری ؟