دسته بندی ها 

مقالات مرتبط 

آنچه لازم است در باره بلوئر هوادهی بدانید؟ صفر تا صد 

How does a Roots blower work?

مشخصات قیمت خرید بلوئر کوبی چک kubicek کاتالوگ 

چه زمانی به تعمیر بلوئر نیاز است؟ 

حفاظت شده: Modular system for large blowers for process air applications 

حفاظت شده: Blower power for special applications 

حفاظت شده: Series GR positive displacement blower for process gases 

معایب و مزایای کمپرسورها اسکرو ( مارپیچی ) نسبت به کمپرسورهای پیستونی ( رفت و برگشتی )

صفحه در حال بروز رسانی است 

بلوئر چند پیستونی

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

معایب و مزایای کمپرسورها اسکرو ( مارپیچی ) نسبت به کمپرسورهای پیستونی ( رفت و برگشتی )

 یکی از سوالات رایجی که افراد در زمان تهیه کمپرسور و تجهیزات با آن رو به رو هستند ، این است که کدام کمپرسور برایشان بهتر است؟

کمپرسور پیستونی یا کمپرسور اسکرو ؟

قبل از هر چیز میپردازیم به معایب و مزایای کمپرسورها اسکرو (مارپیچی ) نسبت به کمپرسورهای پیستونی (رفت و برگشتی ) :

 مزایا کمپرسور های اسکرو نسبت به کمپرسور های پیستونی :

کمپرسورهای اسکرو در مصرف انرژی نسبت به کمپرسورهای پیستونی 25 الی 30 درصد از بازدهی بالاتری برخوردارند .

کمپرسورهای اسکرو نسبت به کمپرسورهای پیستونی از لرزش و صدای بسیار کمتری برخورداند .

کمپرسورهای اسکرو نسبت به کمپرسورهای پیستونی فضای کمتری را اشغال میکند .

در کمپرسورهای اسکرو از قطعات متحرک کمی استفاده شده است و بیشتر قطعات بصورت استاتیک بوده و روغن نقش حامل هوا را دارد بنا براین در دستگاههای اسکرو استهلاک بسیار پایین است . بلعکس در کمپرسورهای پیستونی به جهت تعدد  قطعات متحرک از جمله رینگها میل لنگ شاتون پیستون سوپاپ پروانه و غیره  و همچنین اینرسی حرکتی که در کمپرسورهای رفت و برگشتی  وجود دارد  علاوه بر لرزش و ایجاد صدا  دارای اتلاف بالای انرژی و استهلاک شدید و سایش در قطعات خواهد بود .

در کمپرسورهای اسکرو به جهت نصب سیستم خلاص و زیربار  (load / unload)  ، کمپرسور در زمانی که هوای مخزن به فشار مورد نظر میرسد  کاملاً توقف نکرده و به حالت بی باری میرود و با پایین آمدن فشار اتوماتیک از حالت بی باری خارج و هوا تولید مینماید  لذا میتوان از مخزنی باظرفیت پایین تر استفاده نمود . در صورتی که در کمپرسورهای پیستونی که قالبا سیسیتم خاموش و روشن ( on / off ) را دارند به جهت جلو گیری از تعداد خاموش و روشن شدن کمپرسور که موجب با لارفتن  هزینه برق و استهلاک است میبایست از ظرفیت بالایی از مخازن استفاده شود که متعاقباً مستلزم هزینه بالایی میباشد .

کمپرسورهای اسکرو در سایزهای بالای 2000 لیتر در دقیقه هزینه نگهداری کمتری را نسبت به کمپرسورهای پیستونی دارند .

چند دستگاه کمپرسورهای اسکرو را میتوان با تابلو سکوئنس بصورت شبکه به هم متصل کرده و سیاست بهینه سازی مصرف و انرژی را اعمال نمود .

در کمپرسورهای اسکرو کنترل فرایند تولید هوا  – نصب اینورتر و همچنین آگاهی از  وضعیت دستگاه بسیار کامل و ساده میباشد .

در کمپرسورهای اسکرو به علت وجود فن و رادیاتور خنک کننده روغن و هوا ، کمپرسور میتواند بدون توقف ساعتها به کار خود ادامه دهد .

در کمپرسورهای اسکرو به علت وجود فن خنک کننده مستقل  و سیستم افتر کولر  ، هوای خروجی به مراتب خنک تر از کمپرسورهای پیستونی بوده و مستعد رطوبت گیری خواهد بود .

کیفیت هوای تولید شده توسط کمپرسور اسکرو به مراتب بالاتر از کمپرسورهای پیستونی میباشد این کیفیت بیشنر مربوط به دما  هوای خروجی و مقدار روغن معلق در هوای خروجی میباشد . که با تعویض فیلترها در ساعات مناسب کیفیت هوای خروجی همچنان ثابت خواهد ماند .

 

در کمپرسورهای اسکرو به علت عدم وجود سوپاپ مکش و سوپاپ فرستنده ،  مشکلاتی همچون  رسوب گیری مجاری سوپاپها  و خرابی فنر و پولکهای صفحه سوپاپ  که متعاقباً  موجب پایین آمدن  عملکرد کمپرسور میگرند  بوجود نخواهد آمد .

در کمپرسورهای اسکرو به علت عدم وجود سیلندر ، پیستون و رینگ  مشکلات گشاد شدن سیلند  به جهت ساییدگی و استهلاک و متعاقبا بالا رفتن مقدار روغن در هوای خروجی وجود ندارد .

در کمپرسورهای اسکرو پدیده ضربه قوچی  کاملا از بین رفته است .

در کمپرسورهای اسکرو فضای مرده بین پیستون و صفحه سوپاپ  که موجب پایین آمده بهروری دستگاه میگردد وجود ندارد .

سیستم تابلو و کنترل در کمپرسورهای اسکرو بسیار پیشرفته و عواملی همچون فشار هوای خروجی دمای دستگاه – کنترل جریان موتور اصلی کنترل جریان فن کنترل برق ورودی ساعت کارکرد ساعت خلاص  و بساری از عوامل  را زیر نظر دارد .

معایب کمپرسور های اسکرو نسبت به پیستونی :

کمپرسورهای اسکرو نسبت به کمپرسورهای پیستونی از قیمت بالا تری برخوردار هستند .

کمپرسورهای اسکرو در ظرفیتهای  پایینتر از   2000 لیتر در دقیقه هزینه نگهداری بیشتری  را نسبت به کمپرسورهای پیستونی دارند .

در ظرفیتهای  پایینتر از  500 لیتر در دقیقه هنوز کمپرسورهای پیستونی از مزیتهای رقابتی بالایی برخوردارند که میتوان به قیمت اولیه هزینه نگهداری پایین ساده بودن سیستم  اشاره نمود .

در صورت عدم  رعایت تعمیر و نگهداری –  استفاده از روغن نامناسب  و  قطعات مصرفی غیر استاندارد دستگاه آسیب پذیر خواهد بود .

قالبا نیاز به اپراتور کار آزموده تری برای نگهداری دستگاه لازم است .
[/av_textblock]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

[/av_textblock]