چه زمانی به تعمیر بلوئر نیاز است؟

صفحه در حال بروز رسانی است 

چه زمانی به تعمیر بلوئر نیاز است؟

 

 

021-66791775

 

021-66791776

 

 

دمنده‌ ها در محیط صنعتی نقش مهمی دارند. این تجهیزات جریان هوا را برای فرآیند هایی مانند انتقال، خنک کردن و تأمین گرما فراهم می‌کنند. دمنده­ ها ممکن است قابل‌ حمل یا ثابت باشند. در این مقاله در رابطه با اهمیت تعمیر بلوئر و اشکالات مهمی که ممکن است برای آن پیش بیاید صحبت شده است.

موارد استفاده از بلوئر های صنعتی

فن­ ها و دمنده‌ های صنعتی در اندازه‌ها و ظرفیت‌های وسیعی قرار دارند، از مدل‌های دستی مانند اسلحه گرم گرفته تا بزرگ‌ ترین دمنده برف جهان، با یک دمنده گریز از مرکز 1360 اسب بخار که می‌تواند تا دوازده هزار تن برف را در هر ساعت پخش کند.

از بلوئر ها برای پخش کردن برف در دامنه‌ های اسکی، شن و ماسه و جابجایی مواد غذایی در هر مرحله از پردازش، از مزارع تا قفسه فروشگاه‌های مواد غذایی استفاده می‌شود

یک دمنده صنعتی برای انجام کارکرد های خود، دارای ویژگی‌ هایی از جمله بادگیر، میراگر، موتور با سرعت متغیر، پخش ­کننده، فلنج، درگاه و تیغه است. با گذشت زمان، این قسمت‌ها می‌توانند در برابر ساییدگی و از هم گسستگی تسلیم شوند و بر کارایی دمنده تأثیر گذارند.

مشکلات اساسی در بلوئر ها

تعمیر بلوئر صنعتی در مراحل اولیه می‌تواند از لزوم تعویض زود هنگام بلوئر صنعتی جلوگیری کند.

با توجه به وجود برخی از ایراد ها در بلوئر ها، در این قسمت به بررسی مشکلات متداول این دستگاه ها در صنعت می‌­پردازیم که ممکن است منجر به تعمیر بلوئر شود.

1- جریان هوای ناکافی برای بلوئر

هدف اصلی یک دمنده تسهیل جریان هوا از طریق مجاری، اسکلت سازه و یا هر محل خروجی دیگر در یک ساختمان و یا یک کارگاه است. چندین مسئله می‌تواند منجر به ایجاد جریان ناکافی یا ناقص هوا شود. دلیل اصلی این قبیل نقص ­ها کمربند های فن و یا اتصالات معیوب هستند.

رفع تسمه‌ها و کمربندهای اتصال معیوب می‌تواند جریان طبیعی هوا را بازیابی کند.

نقص دریچه کنترل نیز می‌تواند بر جریان هوا تأثیر بگذارد. به‌طور خاص، شیر اطمینان این تضمین را می‌دهد که هوا برای خنک کردن یا تهویه بهینه به‌ درستی در جریان باشد. از این رو، یک شیر کنترل معیوب، از ظرفیت هواکش برای توزیع هوا از طریق مجاری مشخص‌ شده می‌کاهد.

نشت هوا از یک لوله در مجرای انتقال نیز می‌تواند مانع از جریان مناسب هوا شود. گشاد شدن واشر ها نیز می‌تواند در چنین نشت‌ هایی نقش داشته باشد.

بلوئر صنعتی چیست

2- گرمای شدید بلوئر

دقیقاً مانند اکثر ماشین‌ آلات صنعتی، دمای شدید می‌تواند از کارایی و عمر مفید یک دمنده بکاهد. دمنده‌ ای که با لمس آن حس کنید که خیلی داغ است، با مشکلاتی روبرو می­‌شود که می‌تواند به دلیل مشکلات مکانیکی در تجهیزات داخلی آن باشد.

علل احتمالی چنین گرمای بیش‌ از حدی می‌تواند فیلتر های هوای کثیف، وجود روغن بیش‌ از حد در جعبه‌ دنده، ورودی هوای مسدود شده یا پروانه معیوب باشد.

فیلترهای هوای کثیف یا مسدود می‌توانند باعث شوند که هواکش برای تسهیل جریان هوای کافی بیش‌ از حد کار کند و این می‌تواند منجر به گرمای بیش‌ از اندازه شود. با برنامه‌ریزی مناسب و تعمیر، نگهداری و تعویض به‌ موقع فیلتر های هوا، از این مشکل خودداری کنید.

موانعی را که می‌توانند دریچه یا ورودی را مسدود کند، بررسی کنید. انسداد هایی از این قبیل می‌توانند از جریان طبیعی هوا جلوگیری کنند؛ بنابراین باعث تجمع گرما در دمنده می‌شوند.

روغن بیش‌ از اندازه، روغن کمتر از حد لازم و روغن قدیمی باعث ایجاد فشار بیشتر مکانیکی نسبت به مقدار لازم می‌شود. همواره میزان و عمر روغن را چک کنید.

3- روغن‌ کاری کافی

اجزای مختلف یک دمنده نیاز به روانکاری کافی برای محافظت در برابر خوردگی و خرابی‌های مکانیکی مرتبط دارد. علائمی مانند زنگ‌زدگی، کار کردن پرسروصدای دمنده و وجود روغن روی زمین و زیر دمنده را بررسی کنید.

4- لرزش بیش‌ از حد بلوئر

لرزش زیاد فن یا کل سیستم دمنده می‌تواند فرسودگی اجزای مهم را تسریع کند. ارتعاشات می‌تواند ناشی از کمربندهای اتصال سست، سرعت بیش‌ از حد فن، میله‌ های اتصال نادرست، پایه نامیزان یا پیچ‌ های معیوب باشد.

کمربند های سست همچنین می‌توانند باعث شوند فن کمتر از سرعت استاندارد کار کند. این امر می‌ تواند هواکش را به سخت‌ تر کار کردن سوق دهد و درنتیجه مشکلات اضافی مانند گرمای بیش‌ از حد ایجاد شود.

اتصال‌ دهنده‌ هایی که از بین می‌روند باعث می‌شوند که پایه از بقیه دمنده جدا شود و در نتیجه حالت لرزش بلندی ایجاد شود. به طور کلی توصیه می شود قبل از آنکه دمنده به مشکلات اساسی برخورد کند نسبت به تعمیر بلوئر اقدام کنید.