آنچه لازم است در باره بلوئر هوادهی بدانید؟ صفر تا صد

صفحه در حال بروز رسانی است 

انواع بلوئر صنعتی

انواع بلوئر صنعتی در صنایع مربوط به تسویه آب و فاضلاب و کشتارگاههای صنعتی ،پرورش آبزیان ،آبکاری صنعتی ،انتقال پودر ، نقل و انتقال دانه ها و غلات،صنایع کاغذ سازی، صنایع غذایی و صنایع شیمیایی کاربرد دارند.

بلوئر صنعتی ( Blower )

با پا گذاشتن به عرصه صنعتی ، روز به روز بر تعداد و تنوع دستگاه ها ، فرآیند های قابل انجام در صنایع ، تولید و ارائه گسترده خدمات مربوطه افزایش پیدا کرده است. به همین میزان با مجهز کردن سیستم های خود به دستگاه های پیشرفته تر شاهد بازدهی بالا و افزایش سرعت عمل مورد نظر خواهید بود. یکی از این دستگاه های ویژه ، بلوئر صنعتی میباشد که قابلیت انجام انتقال و فشرده سازی سیالات گازی در فشار متوسط را دارا است.

در ابتدا برای انتخاب و استفاده از بلوئر باید دانست که یک بلوئر ( Blower )یا همان دمنده چیست و با چه مکانیزمی عمل میکند.
شاید به لحاظ عملکرد بتوان بلوئر را مشابه دستگاه کمپرسور دانست که با دبی بالاتر و فشار کمتر نسبت به آنها عمل ایجاد فشار در گاز را انجام میدهد ، گستره این فشار نیز بسته به مدل آن از 13000 الی 120000 پاسکال متغیر است.
انتخاب یک بلوئر صنعتی از نظر اقتصادی و کارایی نیز نسبت به کمپرسور معقولانه تر است چرا که با وجود تجهیزات کمتر و همچنین عملکرد بدون روغن یا همان oill free در بعضی مدل ها ، توان ایجاد راندمان بالا در کنار هزینه های پایین نگه داری و تعمیرات را شامل میشود و عملکرد آن در هوادهی های عمقی هم در مقایسه با کمپرسور ها مناسب تر است.

در هر حوزه ای اعم از سیستم های گرمایش ، تهویه هوا ، خروج دود و.. که نیاز به دمندگی هوا باشد ، بلوئر هوادهی ، این دستگاه الکترومکانیکی میتواند هدایت جریان گاز را در پروسه ذکر شده برعهده گیرد.
از دیدگاه ساختاری یک پمپ هوادهی به طور کلی از قطعات زیر تشکیل شده اند :

– دمنده – موتور و محرک – مخازن – سنسور ها وسوئیچ ها – مبدل حرارتی – راه انداز – کنترلر ها – فیلتر هوا – سوپاپ ها و اتصالات – کاهنده صدا – لوله کشی

انواع بلوئر هوادهی

این بلوئر های هوادهی در چندین نوع سیستم حرکتی طراحی شده اند که هر یک در دامنه خاصی به کار برده میشوند :

بلوئر سانتریفیوژی : همانطور که از نام آن پیداست در این مدل بلوئر حرکت سریع پره های ساخته شده به صورت خمیده رو به جلو ، عقب و رادیکال با استفاده از نیروی گریز از مرکز موجب ایجاد سرعت در هوا یا گاز مورد نظر میشود. بلوئر سانتریفیوژی میتواند در حالت دمنده یا مکنده کارایی داشته باشد و همچنین به صورت چند سرعته یا همان سرعت متغیر باشد.

بلوئر جا به جایی مثبت : بلوئر هایی از نوع جا به جایی مثبت براساس روش های مکانیکی و کاهش حجم منطقه با استفاده از پیستون ، اسکرو و.. فشار گاز را افزایش میدهند.

به طور تخصصی و دقیق تر بلوئر صنعتی و هوادهی به چهار دسته ی زیر تقسیم بندی میشوند :

پمپ بلوئر روتس ( Roots Blower ) :

پمپ روتس یکی از انواع بلوئر صنعتی میباشد که دارای کاربرد بیشتری نسبت به باقی بلوئر های هوادهی است. در واقع از این دستگاه میتوان در جهت دمندگی ( بلوئر ) و مکندگی ( وکیوم ) استفاده کرد که وکیوم بالا با ترکیب دو پمپ روتس ایجاد میشود.

پمپ بلوئر ساید چنل ( Side Channel Blower ) :

مدل ساید چنل نیز همچون روتس میتواند عمل دمیدن ( بلوئر ) و مکش ( وکیوم ) را با تولید توربولانس و عمل گردابی توسط پروانه ها و فواصل متغیر بین تیغه ها به انجام برساند.

بلوئر فن ( Fan Blower ) :

همانطور میدانید عمل یک فن تنها بر اساس دمیدن هوا و عبور آن از داخل سیستم پروانه هایی که توسط روتور به حرکت و دوران در می آیند ، میباشد. نیروی لازم برای عملکرد مفید فن عموما به وسیله موتور الکتریکی تامین میشود و در نهایت حجم هوای گسترده در فشار پایین را تولید میکنند.

بلوئر پیچی ( Screw Blower ) :

پمپ هوادهی اسکرو نیز نوعی بلوئر صنعتی است که مانند دو مدل اول توانایی هر دو قابلیت مکش و دهش را دارد. این دستگاه دو محوره میباشد و فشار گاز در آن از طریق دوران دو پیچ صورت میگیرد. با توجه به نوع ساختار و توان بلوئر پیچی آن را در فشرده سازی در فشار بسیار بالا مورد استفاده قرار میدهند.

کاربرد های بلوئر صنعتی

مزایای و نیاز به استفاده از این دستگاه ها به جایی رسیده است که از کاربرد بلوئر در صنایع میتوان به گستره وسیع مواردی چون اسید سازی ها ، پتروشیمی ها ، تصفیه خانه ها ، هوادهی استخر های آبزیان ، صنایع کاغذ و مقوا ، صنایع کاشی و سرامیک ، نفت ، گاز ، نساجی ، سم پاشی ، معادن ، صنایع چوب و انواعی از مصارف مهم و گوناگون دیگر اشاره کرد.
بازرگانی صنعت کار نیز با در نظر گرفتن این نیاز ، طیف گسترده ای از انواع بلوئر های صنعتی در مدل های بلوئر ساید چنل و بلوئر روتس را در بالاترین سطح کیفیتی مطابق با سفارش شما خریداران عزیز عرضه کرده است.

بلوئر سه لوپ دمنده ( Roots Blower )

در صنایعی چون دارو سازی ، صنایع غذایی ، بیمارستان ها و موارد دیگری پیوسته تلاش میشود تا از سیستم هایی استفاده شود که در عین کارایی بالا کمترین میزان تولید آلایندگی و سایر آلودگی های ناشی از موادی مثل روغن ها را داشته باشند.
پیگیری و پیشرفت های موجود در حوزه پمپ هوادهی و بلوئر ها منجر به تولید نوعی از این دستگاه ها به نام بلوئر سه لوپ یا بلوئر روتس شده است. این سیستم خاص از فن آوریی در بخش مکانیکی خود برخوردار میباشد که به موجب آن ، عملکرد مفید دستگاه را در غیاب روغن مهیا کرده است.

در بررسی فنی این بلوئر سه لوپ میتوان متوجه شد که سیستم عملکرد این دستگاه دو محوره میباشد ، به این معنی که با دوران دو محور با غلطک متحرک ( روتور ) که دارای دو یا سه پره ( سه لوپ ) بدون لقی بالا میباشد را به حرکت انداخته و بدون تماس با یکدیگر دوران میکنند. در نتیجه ی این دوران یک خلاء نسبی ایجاد میشود که به موجب آن هوا از دهانه به میان روتور و بدنه مکیده شده و محبوس میشود. سپس با انتقال به ناحیه دهش ، به خارج از سیستم دمیده میشود.

عدم تماس قطعات با یک دیگر باعث شده تا نیازی به روان کاری با روغن در این بلوئر نباشد ، همچنین خنک کاری نیز به وسیله مکانیسم های دیگری چون تبادل حرارت با محیط صورت میگیرد که این موارد موجب شده تا این بلوئر جزء دسته پمپ های oill free و خشک قرار بگیرد.
به این ترتیب استفاده از بلوئر روتس در مقایسه با دستگاه هایی که از روغن برای آب بندی کردن ، روان کاری و خنک کاری استفاده میکند چه از دیدگاه زیست محیطی و چه از دیدگاه مخارجی ، مناسب و مقرون به صرفه ترمیباشد.

بلوئر روتس گستره حجمی هوای وسیعی را دارد و در فشار حداکثری تا 1.5 بار تولید میشوند . همچنین این پمپ هوادهی توانی از چند متر مکعب الی چند صد هزار متر مکعب در ساعت را ایجاد میکند.
این دستگاه به دلیل سیستم کاری جا به جایی مثبت آن ، هوادهی عمقی را به خوبی انجام داده و میتواند به عنوان مکانیزمی جهت انتقال هوا نیز به کار برده شود.

اجزای سازنده بلوئر سه لوپ

سایز و اندازه و همچنین کیفیت و جنس مواد به کار برده شده در یک بلوئر روتس بسته به کمپانی سازنده ی آن ممکن است متفاوت باشد اما به طور کلی بلوئر سه لوپ دارای بخش هایی زیر با عملکرد ذکر شده میباشد :

– روتورها : این غلطک ها بر اساس سایز و مدل بلوئر میتوانند از جنس فولاد یا چدن مقاوم باشند.

– چرخ دنده ها : ساخت آن ها از فولاد میباشد و کیفیت و دقت بالای چرخدنده موجب کاهش حرارت ، کاهش کاهش صدا و افزایش طول عمر و راندمان بلوئر سه لوپ میشود.

– بیرینگ ها : بیرینگ ها وظیفه قرار دادن روتور در جای خود را بر عهده دارند و این قطعات با دقت بسیار بالایی توسط ماشینهای CNC برای عملکرد مداوم طراحی میشوند.

– سیلندر و سر سیلندر : عموما از چدن برای ساخت این بخش استفاده میشود

– فیلتر : از ورود آلودگی ها و هر نوع گرد و خاک به سیستم جلوگیری میکند و در صورت نبود آن ممکن است محور از تایم خارج شده و باعث آلودگی صوتی دستگاه شود.

– کنترل کننده های دما : به وسیله این کنترل کننده ها افزایش دمای بلوئر که نشان از مواردی مثل خرابی بیرینگ ها یا چرخ دنده ها و غیره است ، پیوسته مورد بررسی قرار میگیرد.

مزایا و کاربرد های بلوئر روتس

این دستگاه ها دارای کاربرد های بسیاری هستند و بلوئر روتس یا سه لوپ به دلیل تولید حجم هوای بالا بیشتر در مواری چون صنایع فولا ، تصفیه آب و فاضلاب ، اسید سازی مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین این دمنده با داشتن مزایای خاص خود تبدیل به گزینه ای مناسب در صنایع شده است که در زیر به برخی از آن ها اشاره میکنیم :

– کاهش آلودگی صوتی

– فشار خروجی یکنواخت

– کاهش آلودگی هوا و تولید هوای عاری روغن

– کاهش دامنه پالس جریان خروجی

– کاهش هزینه های نگه داری و تعمیرات

– طول عمر بالا تر و کاهش استهلاک

– سیستم آب ‌بندی بصورت سیل مکانیکی و روان کاری هیدرودینامیکی

بلوئر ساید چنل ( Side Channel Blower )

یکی از بلوئر های صنعتی با کارکرد ساده و در عین حال بسیار پرکاربرد که توانایی کارکرد تا 40000 ساعت را بدون نیاز به سرویس دارد ، نوع ساید چنل میباشد.
بلوئر ساید چنل ( کانال جانبی ) دستگاهی تک محوره است که میتوان از ان به عنوان یک کمپرسور خلا نیز استفاده کرد. از دیدگاه ساختاری این دستگاه به صورت تک مرحله ای یا دو مرحله ای طراحی میشود ، در حالت اول قابلیت تولید فشار تا حداکثر 500 میلی بار به صورت تک سیلندر یا دو سیلندر وجود دارد و در حالت دوم فشاری تا 200 میلی بار به صورت دو سیلندر که یکی کم فشار و دیگری پر فشار است ایجاد میشود.

محدودیت فشاری ( قابلیت مکش ودمش در حجم محدود و معین ) ، استفاده از بلوئر ساید چنل را در مصارفی با عمق و فشار کم مناسب کرده و باعث شده آن را جزء دسته پمپ های دمنده ی کم فشار بدانند. هر چند این دستگاه نیز مانند بلوئر روتس قابلیت کار کرد به هر دو حالت پمپ دمنده هوای فشرده ( بلوئر ) از طریق خروجی و پمپ مکنده هوا جهت مکش (وکیوم ) از طریق ورودی را دارد.
البته در نحوه ی ایجاد مکش و دمش با بلوئر سه لوپ متفاوت میباشد ، به این صورت که در ساختار ساید چنل پروانه یا پروانه هایی وجود دارند که با کمک نیروی الکتروموتور به حرکت درامده و یک جریان به صورت توربولانس و گردابه را در گاز وارد شده از طریق دهانه ایجاد میکنند. گردابه در واقع حرکت چرخشی سیال حول یک محور ثابت است که منجر به مکیدن سیال در حال چرخش به داخل میشود ، سرعت این گردش در مرکز بیشترین مقدار و با فاصله گرفتن از آن کمتر میشود.

به این ترتیب طبق آنچه که گفته شد بر اساس این جریان از یک سمت مکش و از سمت دیگر دمش انجام میپذیرد. میزان توان بلوئر ساید چنل وکیوم برای انجام این پروسه بسته به مدل آن متغیر میباشد و این دستگاه از تنوع بالایی در سایز ، توان و سیستم ساختاری پروانه هایش بهره میبرد.

بازرگانی صنعت کار انواعی از این بلوئر را به صورت تک پروانه ، دو پروانه و یا سه پروانه ارائه میدهد که توان آن گستره ای بین 0.4 الی 7.5 کیلووات را دربر میگیرد. انتخاب نوع هر یک از این پمپ های هوادهی از دیدگاه توان ، سایز و پروانه ها و راندمانی که از خود به نمایش میگذارند وابسته به کاری است که میخواهید برایتان به انجام برساند.
از موارد مهم دیگری که در انتخاب بلوئر وکیوم باید مورد توجه قرار داد میتوان به توان و میزان دور موتور الکتریکی ، ماکزیمم فشار خروجی که بر حسب میلی بار میباشد و ماکزیمم میزان هوادهی ( دبی ) بر حسب متر مکعب بر ساعت است.
به طور مثال الکتروموتور هایی که در دور پایین کار میکنند مزایایی چون طول عمر بالاتر ، کاهش استهلاک و صدمات ، کاهش هزینه های سرویس و نگه داری را به همراه خود می آورند.

یکی از مزیت های ساید چنل این است که برای افزایش میزان فشار خروجی آن میتوان این دستگاه ها را به شکل سری به هم متصل کرد که فشار نهایی خروجی برابر با مجموعه فشار کل آن تعداد پمپ هوادهی میشود.
همچنین وجود silencer یا به اصطلاح صدا خفه کن در دریچه های ورودی و خروجی این پمپ وکیوم ، محیط را از آلودگی صوتی ناشی از کارکرد آن مصون میدارد.

اجزا سازنده بلوئر ساید چنل وکیوم

– الکتروموتور : به صورت کوپل شده به پروانه ها به منظور ایجاد توان لازمه برای به گردش در اوردن آن ها

– پروانه ها : عموما ساخته شده از جنس آلومینیوم ، استیل یا تیتانیوم به منظور ایجاد جریان توربولانس

– مخزن زائده دار

– مخازن ورودی و خروجی : حفره هایی برای ورود و خروج هوا

– صدا گیر : کاهش صدای دستگاه به میزان قابل توجهی

– فیلتر : جلوگیری از ورود آلاینده ها به سیستم

مزایا و کاربرد های بلوئر ساید چنل

بلوئر های ساید چنل با وجود ساختار و سیستم عملکردیی که برای آن ذکر شد جایگاه خوبی را در میان صنایع چون نساجی ، فیلتراسیون ، حوضچه های تصفیه فاضلاب با عمق کم ، اکسیژن رسانی به حوض های پرورش آبزیان و.. برای خود پیدا کرده اند که محبوبیت این دستگاه ها به عمدتا به علت مزایای زیر میباشد :

– طول عمر بالا

– صدای کم در مقایسه با سایر دستگاه های مشابه

– عدم نیاز به روغن کاری و تولید هوای تازه بدون الودگی

– مصرف انرژی پایین و کاهش هزینه ها

– قیمت مناسب و کاهش هزینه های سرویس و نگه داری