دسته بندی ها 

مقالات مرتبط 

بلوئر چیست و در چه صنایعی کاربرد دارد؟ 

بلوئر ساید چنل گرینکو GREENCO 

انواع ساید چنل گرینکو Greenco 

بلوئر سایدچنل 

قیمت بلوئر / وکیوم ساید چنل 

کاربرد و فواید ساید چنل ها بعنوان دمنده و مکنده 

تعمیر و سرویس دیزل ژنراتور

صفحه در حال بروز رسانی است 

تعمیر و سرویس دیزل ژنراتور

 

 

در یک دستگاه دیزل ژنراتور برق پس از کارکردهای طولانی ، قطعات و سیستم های مختلف موتور دیزل فرسودگی بیش از حد مجاز شده که در راندمان کلی موتور دیزلی و در نتیجه در راندمان کلی دستگاه مولد برق تاثیر گذارند .در این صورت موتور دیزلی دستگاه دیزل ژنراتور نیازمند تعمیرات و تعویض قطعات فرسوده می باشد. دلیل دیگری که منجر به خرابی و فرسودگی قطعات موتور دیزلی دستگاه دیزل ژنراتور می گردد ، کاربری نادرست و یا عدم سرویس و نگهداری مرتب و به موقع موتور دیزل دستگاه می باشد. لذا هموراه مجموعه صنعتی کاشانی بر این مورد تاکید مینماید که رعایت نکات بسیار ساده نوشته شده در دفترچه سرویس و نگهداری دستگاه دیزل ژنراتور از هزینه های هنگفت آتی جلوگیری میکند .

سازندگان موتورهای دیزل مقدار کارکرد مفید موتور تولیدی خود را در صورت سرویس و کاربری صحیح تعیین می کنند . مثلا یک سازنده عمر مفید دیزل تولیدی خود را 10.000 ساعت تعیین می کند. حال این سوال مطرح است که در چه زمانی موتور دیزلی دستگاه دیزل ژنراتور احتیاج به تعمیرات دارد؟ در صورت بروز چه عیب هایی باید نسبت به تعمیر موتور دیزل دستگاه دیزل ژنراتور اقدام نمود؟

    • کاهش محسوس قدرت و توان خروجی دستگاه دیزل ژنراتور: در این حالت گاهی به اصطلاح دستگاه دیزل دچار بخار روغن شدید می شود که که دلیلی بر فرسایش مجموعه پیستون ها ، رینگ ها و سیلندر می باشد. از طرفی دیگر ممکن است ایراداتی نظیر تنظیم نبودن  و فرسایش ناشی از سیستم سوخترسانی و پمپ انژکتور منجر به کاهش قدرت موتور دیزلی شده است. فرسایش و خرابی سیستم سوپاپ ها و فرار گاز احتراق نیز دلیلی دیگر برای کاهش قدرت موتور دیزلی میباشد.

 

 

    • خروج دود آب از اگزوز دستگاه دیزل ژنراتور: فرسایش پیستون ، رینگها و یا دیواره سیلندر منجر به سوختن روغن  از جانب رینگ و پیستون ها میگردد که اصطلاحا به آن روغن سوزی گفته میشود و نشانه آن ایجاد دود آبی ممتد و کاهش میزان روغن دستگاه میباشد .توجه فرمایید که چنانچه  دود آبی در ابتدای روشن شدن دستگاه دیزل ژنراتور مشاهده شد و بعد از چند دقیقه قطع گردد ، علت آن سوختن مقدار جزئی روغن کاسه نمد سر گایدهای سوپاپ میباشد .

 

 

    • گرم کردن بیش از حد موتور دیزلی دستگاه دیزل ژنراتور: در اثر فرسایش سیستم خنک کاری و یا معیوب بودن سیستم سوخترسانی ، موتور دیزلی دستگاه بیش از اندازه گرم میگردد و نشانه

 

 

    • شنیدن صدای غیر عادی از موتور دیزلی دستگاه دیزل ژنراتور: صدای غیر عادی از موتور دیزلی دستگاه نشانگر بروز خرابی و یا افزایش تلرانس در قطعات متحرک است که نشانه خوبی برای فرا رسیدن زمان تعمیرات و تعویض این قطعات میباشد .

 

رفع عیب و تعمیرات موتور دیزلی به چند  صورت زیر قابل اجرا هستند :

    • تعمیرات جزئی ( شامل باز و بسته کردن پمپ انژکتور ، پمپ آب ، فیلرگیری سوپاپ ها و ……).

 

    • تعمیرات نیم دیزل ( شامل باز و بسته کردن سر سیلندر برای انجام عملیات تعمیر و نیز تعویض قطعات مربوط به سیستم سوپاپ ها و سر سیلندر).

 

    • تعمیرات از زیر ( این تعمیرات با باز کردن کارتل همراه است. دلیل این تعمیرات ممکن است تست مقدار گشتاور پیچ یاتاقتن های ثابت و متحرک و یا رفع نشتی از واشر کارتل و … باشد).

 

    • تعمیرات کلی ( این تعمیرات پس از مدت کارکرد طولانی و پس از فرسایش طبیعی قطعات موتوردیزلی دستگاه دیزل ژنراتور مورد نیاز است).

 

تعمیر موتورهای دیزل نیاز به یک تعمیرگاه مجهز و دارای کلیه ابزار آلات مربوط به باز و بسته کردن ، تمیز کاری  ، اندازه گیری ، تعمیر ، تنظیم ، مونتاژ  و ….. دارد.

تعمیر هر موتور نیازمند داشتن یکسری اطلاعات و تجربه های علمی و عملی در مورد  موتوردیزل است.سازندگان موتوردیزل اکثرا اطلاعات فنی مربوط به موتور خود را در یک کتابچه راهنما به نام Technical Manual یا Repair Manual  به چاپ رسانده و به نمایندگی های سرویس و تعمیر تحویل می دهندو یا آنها را درسایت شرک بصورت فایل قرار میدهند . این کتابچه حاوی کل اطلاعات مربوط به تعمیرات و عیب یابی ، تنظیمات و مونتاژ موتور است. همچنین سازندگان، کتابچه دیگری مربوط به موتور دیزل تنظیم و چاپ می کنند که ( Part Catalogue ) نامیده می شود. در این کتابچه نقشه تفکیکی تمام قسمت ها و قطعات موتور دیزلی همراه با کد یا شماره فنی آنها نشان داده شده است.